تم تقليل : 82% من الحجم الأصلي للصورة[ 487 x 600 ] - إضغط هنا لعرض الصورة بحجمها الأصلي
الفسبه دى موديل 1953
تم تقليل : 93% من الحجم الأصلي للصورة[ 429 x 600 ] - إضغط هنا لعرض الصورة بحجمها الأصلي
فهى خاليه تماما من اى تعقيد ولا تحتاج اكثر من البنزين والزيت تعالو ندرسها واحدة واحدة تعالو نعرف ليه الفيسبا حازت على اعجاب كبير وانتشار وااااااااسع جدا فى جميع دول العالم ماسنتحدث عنه هى صاحبه العلامه دى
الفيسبا يطلق عليها مجازا ربع عربيه فهى بالفعل ربع سيارة فهى بستم واحد اى ربع ماتور السيارة وفى نفس حجم ربع السيارة تقريبا ويوجد منها انواع مثل الفيسبا الشبح والبطه والاسبرنت والاسبور ومنها ايضا الاوتوماتيك زى دى
تم تقليل : 80% من الحجم الأصلي للصورة[ 500 x 375 ] - إضغط هنا لعرض الصورة بحجمها الأصلي
والعادة زى دى
تم تقليل : 62% من الحجم الأصلي للصورة[ 640 x 480 ] - إضغط هنا لعرض الصورة بحجمها الأصلي
وان كان العادة منتشر جدا عن الاوتوماتيك
نبدا مع اهم شى وهو الماتور
تم تقليل : 97% من الحجم الأصلي للصورة[ 410 x 310 ] - إضغط هنا لعرض الصورة بحجمها الأصلي
تم تقليل : 62% من الحجم الأصلي للصورة[ 640 x 480 ] - إضغط هنا لعرض الصورة بحجمها الأصلي
ماتور 80 سى سى & 100 سى سى & 125 سى سى & 150 سى سى & 200 سى سى & 250 سى سى وبتختار القدرة اللى انت عايزها وتكفى غرضك وتديك السرعه اللى انت محتاجها وان كان المنتشر جدا هو ال 150 سى سى نظرا لانه متوسط فى كل شىء
ماتور بسييط جدا جدا عبارة عن بستم واحد يعلوة البيجوة الذى يصدر الشعله فتقوم عمليه الاحتراق
فكرة عمل الماتور 7 7
من اكثر الاشياء المؤثرة بالسلب على الماتور هى حاجز الهواء او مانع الهوا
تم تقليل : 58% من الحجم الأصلي للصورة[ 682 x 522 ] - إضغط هنا لعرض الصورة بحجمها الأصلي
تم تقليل : 72% من الحجم الأصلي للصورة[ 550 x 413 ] - إضغط هنا لعرض الصورة بحجمها الأصلي
بالبلدى كدا بيفوت الماتور
دى صورة الاشعه بتاعت الفسبه 7 7
تم تقليل : 78% من الحجم الأصلي للصورة[ 512 x 406 ] - إضغط هنا لعرض الصورة بحجمها الأصلي
صندوق التروس
مدمج مع الماتور عبارة عن اربع سرعات السرعه القصوى (( اللى مكتوبه على العداد )) 120 كيلو وان كانت معظم الفيسب سرعتها لاتتجاوز ال 80 وذلك نظرا لاهمال اصحابها وايضا لانهم لا يحتاجون السرعه العاليه بيفضلو يحطو بنزين والفسبه ماشيه وخلاص ومابيعملوش صيانه ودة طبعا بياثر على الماتور ويخليه مايديش السرعه المطلوبه مع ان الصيانه سهله جدا جدا وهانتكلم عنها باذن الله
كهربا الفيسبا
متعلقه بالماتور (( اى يمكن الاستغناء عن البطاريه )) فى نسبه كبيرة جدا من الفسب حط المفتاح دوس منفله كله ينور ويشتغل 100/100
تم تقليل : 62% من الحجم الأصلي للصورة[ 640 x 480 ] - إضغط هنا لعرض الصورة بحجمها الأصلي
وان كان فى موديلات لاتستطيع الاستغناء عن البطاريه فتصميمها وطريقه عملها يتطلب وجود البطاريه
وفى ناس تانيه مركبه بطاريه بمزاجها ليييييه عشان هما عايزين يحطو تسجيل او سى دى شوف الفسبه دى متركب فيها سماعات
وفى ناس بتحب تزود اضاءة ولمض صغيرة ونور بيلعب وحاجات كدا شوف الشقاوة بيتهياللى انه اكيد مركب بطاريه
تم تقليل : 88% من الحجم الأصلي للصورة[ 450 x 599 ] - إضغط هنا لعرض الصورة بحجمها الأصلي
الفيسبا مثلها مثل السيارة فى موضوع الكاوتش الاحطياطى ((الاستبن )) بل افضل عشان فى العربيه انت ماشى باستبن لاربع عجلات انما فى الفسبه انت ماشى باستبن لعجلتين بس شوف الاستبن
الفيسبا ايضا تحتوى على شنطه كبيرة اماميه تاخذ كميه كبيرة من الاوراق الى جانب بعض المستلزمات والاهم من ذلك العدة (( من مفاتيح ومفكات وبنس وسلوك دبرياش احطياطى وسلوك فرامل ايضا ))
بالنسبه لاستهلاك البنزين ضعيف فهى تستهلك لتر كل 35 كيلو على السريع يعنى من طنطا للمنصورة رايح جاى هاتاخد تفويله وكدا كمان الفيسبا بايظه وبتاكل بنزين
وعشان ماحدش يتخض من كلمه تفويله دى
تفويله الفسبا 5 لتر بنزين *90 قرش = 4 جنيه ونص + جنيه ونص زيت يبقى كله كدا 6 جنيه وربع جنيه للراجل عشان يبقى يحطلك بق زيت زيادة هههههههه يعنى طنطا المنصورة رايح جاى تقريبا 100 كيلو ب 6 جنيه يابلاش + اللف جوا البلد كمان
صيانه الفيسبا
سهله جدا جدا لزوى الخبرة المتوسطه وكل ماعاشرتها زيادة زادت خبرتك بيها كل الموضوع انت بتجيب مفتاح البوجيهات وتفك البوجيه وتبص عليه لو مكربن (( عليه اسود كتير )) تروح مغيرة وجايب واحد تانى ويفضل يكون خارج من عربيه بيكون اداؤة احسن من الجديد (( عن تجربه )) تانى حاجه تروح فاكك الريداتير وغاسله بالجاز كويس عشان تنزل منه التراب هو مش تراب هو بيبقى طين وبيمنع الهوى من الدخول للماتور مع السرعه العاليه
(( دى الصيانه المعتاده )) لما تحس ان الفسبه مخنوقه و ان مش دى سرعتها يعنى الفسبه كانت بتجيب معاك مثلا 100كيلو تلاقيها عند ال80 كيلو وبتكح معاك هنا تعرف انها عايزة تستحما ههههههه
معلش انا بتكلم بالبلدى لانى حاسس انى بتكلم عن معشوقتى
بس خلاص شفت باه قد ايه هيا سهله
وهذة البساطه فى التصميم سبب من اسباب ظهور الاختراع دة
التوك توك
وهانتكلم عنه فى موضوع منفصل انشاء الله
وهذة البساطه ايضا جعلت الفيسبا وسيله مواصلات مناسبه جدا جدا للمعوقين فهى ترحمهم من عذاب المواصلات وقله صبر السائقين وذلك بعد تركيب السنادات لها تصبح ملائمه جدا
بالنسبه لسوق الفسب
يختلف تماما عن سوق السيارات والموتسيكلات الموتسيكل بتشتريه جديد مثلا مثلا ب 10 الاف تيجي تبيعه بعدها بسنه تخسر فيه 3 او 4 الاف جنيه طب لو قديم تخسر فيه بتاع الف الف ونص بالنسبه للسيارة كذلك وكلكو عارفين وياما ناس باعت واشترت واللى مجرب يبقى يقولنا
انما الفسبه شوف يا سيدى الفسبه تجيبها ب 6 الاف تبيعها ب 6500 جنيه تشتريها ب 12 الف تبيعها ب 14 الف وهكذ لان اسعارها دايما فى زيادة ودة ليه لان الناس بدات تعرف قيمتها وقد ايه بتوفر فى الوقت والبنزين وخصوصا مع غلو البنزين وزى ماحنا عارفين السوق عرض وطلب ولما زاد الطلب على الفيسبا سعرها ضرب فى العااااالى
وكتير من اصحاب المصانع والورش عندهم عربيه يخرجو بيها مع العيله مثلا او فى المشاوير الرسميه وعندهم الفيسبا لتقضيه جميع مشاوير العمل ودة عشان توفر معاهم وقت وبنزين
وكلنا بنشوف بتوع الدلفرى وهما طايرين من جنبنا بالفسب واحنا سايقين العربيه فى الزحمه
بالنسبه لاسعارها حسب الموديل طبعا
موديل 83 عداد صغير يبدا من 6500 جنيه حتى8000 جنيه حسب الحاله ذى دى لاحظ شكل العداد
ولكن السعر لاينطبق على هذة الفسبه حيث انها بستم 80 سى سى زى ماهو مكتوب عليها
موديل 84 عداد كبير يبدا من 8500 جنيه حتى 15000 جنيه زى دى
اسعار الموديلات اللى فوق دى بالنسبه للتصنيع الايطالى وطبعا ممكن متصدقوش الاسعار دى واللى مش مصدق ينزل يسال ويعمل نفسه هايشترى ويسمع الاسعار بنفسه قول بس الفسبه ال 84 ايطالى عامله كام
للتوضيح فقط
الفرق بين العداد الصغير والعداد الكبير العداد الكبير
يحتوى على موشر بنزين & لمبه بيان للبنزين & لمبه لبيان عمل الاشارات لمبه لبيان نؤشر عمل النور العالى &ولمبه لبيان عمل النور المنخفض الى جانب مؤشر السرعه
العداد الصغير
لا يحتوى على مؤشر بنزين ولا لمبه بيان للبنزين ولا يحتوى على لمض بيان النور العالى والمنخفض فالعاداد الكبير تشعر وكانه تابلوة سيارة به جميع البيانات المطلوبه والضروريه
بالنسبه للفسب الجديدة دلوقت مافيش ايطالى كله شغل استثمارى وتقفيل مصرى وسعرها فى سحارتها (( كرتونتها وصندوقها الخشب يعنى )) 10500 جنيه فقط لا غير شوفت الفرق بين الايطالى والاستثمارى موديل 84 بيوصل ل 15 الف جنيه لانه 22 سنه ماشى على الارض ولسه جديد انما الاستثمارى 3 او 4 سنين بالكتير وتبدا البرومه تشتغل فى الصاج